Sunday, September 26, 2010

Keagungan ALLAH : Air Masin dan Air Tawar



"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi. " (Q.S Al Furqan:53)

jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk Ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yangmembatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari tahu penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di Tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya Halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surah Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu’lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur’an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur’an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Sunday, August 29, 2010

Hargai Wanita dan kenali mereka...^_^

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak
menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling
dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu
putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan
sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki
lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu
tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin
menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan
tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan
respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak
keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya
kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari
oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian
barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang
dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa
sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka
dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu
hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Wednesday, August 18, 2010

Motivasi Diri...(^_^)

sekadar selingan, jgn fkr bkn2.....
Motivasi Diri

1. Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.


2. Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.


3.Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti.


4. Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri.


5. Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi.


6. Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.


7. Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.


8. Kawal berat badan anda dan jangan terlebih makan..takut jadi obes pula
.


9. Amalkan gaya hidup sihat. Jangan menghisap rokok..bahaya untuk kesihatan
.


10. Lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh bagi mengetahui tahap kesihatan diri.


11. Tenangkan fikiran dan relaks sekejap.
 


12. Mandi setiap hari... jangan malas mandi tau !



13. Jadilah diri sendiri (bukan orang lain) dan berbanggalah dengan kemampuan diri.



14. Jangan menunjuk-nunjuk atau alim-alim kucing
.


15. Lakukan kerja seikhlas hati.


16. Yang paling penting, sentiasalah berdoa kepada tuhan.





We need to speak..

Renungan Untuk Bangsa MELAYU:Renungan Untuk Bangsa MELAYU: tak kira PAS, KeADILan atau UMNO

Firman Allah swt dalam surah al-Naba ayat 18:
"Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok."

Cuba gunakan masa anda sebentar untuk maklumat ini. Selepas itu
terpulang padaanda untuk bertindak. 


TOLONG BACA INI SEHINGGA HABIS; SEKIRANYA ANDA SAYANGKAN MELAYU & ISLAM DI MALAYSIA .. PERHATIAN KEPADA SELURUH BANGSA MELAYU ISLAM.

Rencana di bawah adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di
London . Penuntut Melayu yang ada di sana perlu dan
bertanggungjawab untuk disebarkan ke tanah air. Rencana tersebut
telah dialihbahasakan ke dalam Bahasa Melayu seperti ternyata di atas.
Setelah saudara/saudari meneliti akan hakikatnya, saya meminta
saudara/saudari merenung sejenak jauh ke hadapan akan nasib bangsa
kita. Tidak mustahil dalam jangka masa dua penggal pilihanraya akan
datang, segala hasrat dan cita-cita tersebut akan dapat dibuktikan
kepada kita semua. Memandangkan kepada jumlah pengundi di Malaysia
sekarang ini seramai 7 juta itu, hampir-hampir separuh darinya terdiri
dari bang sa Cina. Kita sebagai anak pribumi Malaysia Jati,
wajiblah menginsafi dan bertindak cepat sebelum nasi menjadi
bubur. Sedarlah, insaflah, bangunlah bersatu, pada menjalani kesedaran
pertaruhan ini. Janganlah diabaikan. Ingatlah kebangkitan kamu di hari
ini walaupun kecil akan dapat menghindarkan kehancuran agama, bangsa
dan tanah airmu BUMI MALAYSIA . Jangan biarkan generasimu dan anak
buahmu di hari kemudian menangis tersedu sendirian. Jangan biarkan
ayam mati kelaparan di kepuk sendiri dan itik kehausan di kolam
sendiri. Nenek, ibumu dan bapamu yang telah lewat usianya itu tidak
mungkin boleh dijaga atau disedarkan lagi. Hanya kamu golongan yang
bersemangat waja ini saja yang boleh memainkan peranan ini. Panjangkan
salam kesedaran ini kepada saudara-maramu yang lain demi bagi
melindungi maruah bangsamu. "BANGUN MELAYU, ISLAM DAN PERTIWI".
Bangkitlah dari sekarang sebelum terlambat.



Unit sebaran Am.

Rencana ini adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di London .

TAJUK: 'BERSATULAH KAUM CINA'
Kita semua kaum Cina di mana sahaja kita berada mestilah berbangga
dengan bangsa kita; samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina Taiwan
dan Cina Malaysia . Kita mestilah mengekalkan identiti kita. Di Malaysia,
kita mesti memberitahu anak-anak kita dan mengajar mereka cara-cara
perjalanan halus. Setakat ini oleh kerana kedudukan kita, kita tiada
pilihan untuk memilih kerajaan yang majoritinya dikuasai oleh orang
Melayu. Tetapi kita sedar dibidang perniagaan dan perindustrian,
orang Melayu tidak ada melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina)
sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia dengan meletakkan

keutamaan Bahasa Mandarin atau Kantonis di dalam akhbar tempatan
sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu.

Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggir dari bidang
pekerjaan tersebut. Jadi kita mengambil kesempatan ini atas kedudukan kita
dan meminta hak-hak politik. Orang-orang kita yang bergiat di bidang
pelajaran hendaklah pastikan bahawa generasi yang akan datang tidak
akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam
pelajaran sejarah, Ilmu Alam dan lain-lain mata pelajaran, baikpun di
sekolah rendah mahupun di sekolah menengah.

Kita mesti mengajar anak-anak dan anak orang Melayu supaya
mempunyai pendirian bahawa kejayaan itu bergantung semata-mata atas
kebolehan. Untuk tujuan ini kerajaan Singapura yang kita harus
banggakan kerana telah berjaya memecah-belahkan orang-orang Melayu
dengan cara membahagikan mereka kepada banyak puak seperti Banjar,
Acheh, Bugis, Mandaling, Boyan dan lain-lain. Dari kesannya jiwa
Rancangan ini, orang Melayu yang dulunya merupakan 19% daripada
penduduk Singapura, sekarang hanya tinggal 10% sahaja. Sekarang
mereka tiada pilihan melainkan memuji kerajaan Singapura kerana memberi
mereka satu kestabilan, keadilan dan harapan untuk masa depan iaitu
mana-mana bentuk yang kerajaan suka dan fikirkan, pasti mereka terima,
sebabnya orang Melayu di sana tiada mempunyai suara lagi dan mereka
akan tetap menemui kegagalan.


Sebagai orang Cina tulin, saya juga berbangga dengan cara yang
dilakukan oleh En. Lim Chong Eu di Pulau Pinang untuk memecah-belahkan
orang-orang Melayu di sana . Beliau telah berjaya mengambil
tanah-tanah orang-orang Melayu dan memajukannya sebagai kawasan
perumahan dan perindustrian. Oleh kerana harga rumah-rumah itu
terlalu tinggi bagi orang Melayu, mereka tiada keupayaan langsung
untuk memiliki rumah-rumah tersebut. Polisi ini tidak sahaja harus
dilakukan di Pulau Pinang, tetapi juga di lain-lain tempat selain
bandar-bandar besar seperti Ipoh , Kuala Lumpur , Seremban, Melaka, Johor
Bahru dan Kuantan. Kita orang Cina harus mara ke Alor Setar, Kangar,
Kota Bharu dan Kuala Terengganu.


Tujuan kita ialah untuk menguasai segala kegiatan perdagangan
yang berkaitan dengan bahan makanan, enjin, bank-bank serta pertanian.
Alasan yang munasabah perlu dicari dan dikemukakan kepada kerajaan
untuk menaikkan harga barang-barang keperluan harian. Inilah yang kita
akan terus gunakan untuk mendapatkan kekuasaan politik di Malaysia. Oleh
kerana kita telah kukuh di bidang Antarabangsa, kita mesti
menganggap bahawa saluran penyebaran am yang ada pada kita. Setakat
ini, dunia menganggap bahawa kerajaan Malaysia sekarang adalah anti Cina
dan Pro-Melayu dan juga kita orang Cina ditindas. Orang Cina
tersingkir dari kebanyakan peluang, itulah anggapan mereka.


Juga bahawa kepakaran dan titik peluh kita telah tidak diberi dan
mendapat ganjaran yang sepatutnya. Walau bagaimanapun, kebelakangan
ini terdapat langkah-langkah yang diambil oleh elit-elit Melayu untuk
mengubah gambaran ini dan menyuarakan apa yang sebenarnya berlaku.


Kita sebaliknya mematahkan langkah-langkah itu sebelum ianya
berjaya dilaksanakan. Dalam bidang politik, orang-orang Cina haruslah
bergembira dengan perpecahan demi perpecahan terlibat di kalangan
orang-orang Melayu dengan keluarnya Pas dari Barisan Nasional,
keluarnya ahli UMNO ke parti KeAdilan dan semakin perpecahan itu
menguntungkan kita.


Saya sebagai orang Cina, sangatlah bergembira untuk memberitahu
anda bahawa salah satu sebab penyingkiran itu adalah jarum dan
tindak-tanduk teman-teman kita Gerakan dan MCA di dalam Barisan
Nasional
 dan DAP dari luar. Sekarang tibalah masanya untuk kita
menanam perasaan benci di kalangan orang-orang Melayu terhadap
pemimpin mereka. Kalau kita bijak menjalankan operasi kita, kita akan
berjaya mengasingkan Perdana Menteri sekarang ini yang terlalu jujur
menjadi seorang Ahli politik. Kalau kita orang-orang Cina bersatu,
kita berjaya memecah-belahkan Dato' Sri Dr. Mahathir Mohamed dengan
Dato' Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan
Najib Tun Razak.


Apabila British meninggalkan Malaysia, pemerintahan adalah di
tangan beberapa orang Melayu pilihan. Kita ketahui bahawa
pemimpin-pemimpin Melayu ini kiranya disukai oleh orang Melayu sendiri.
Pada keseluruhannya, mereka adalah orang-orang miskin tetapi bernafsu
besar. Kita berkeupayaan memberikan apa yang mereka mahu. Kita akan
terus mendapat apa yang kita kehendaki dari mereka. Kemudian sesudah
kita memberi mereka secukupnya, kita akan mendedahkan mereka ini.
Kita akan meminta mereka supaya dilucutkan daripada jawatan-jawatan
mereka. Kita tidak akan rugi apa-apa dengan pemecahan itu, malah
menguntungkan orang-orang Cina. Pekerjaan ini mesti dijalankan dengan
licin, supaya intelek-intelek Melayu tidak akan menyedarinya. Setakat
ini kawan-kawan kita di bidang perniagaan telah berjaya

mengenepi! kan Dr Mahathir, Dr Abdul Rahman Yaakob dan semua
pelampau-pelampau dalam UMNO termasuk juga sector kerajaan
Kita orang-orang Cina harus bangga kerana orang-orang Melayu yang
menerima rasuah ini telah diletakkan di badan-badan berkanun. Di UDA
kita telah mendapat keuntungan yang banyak walaupun orang kita nombor
dua di situ. Mereka yang tidak mempunyai pandangan yang kuat akan terus
sanggup menjual orang-orang dari bangsanya sendiri, kiranya mereka
diberi apa yang mereka kehendaki dan kita pula hendaklah menggunakan
kelemahan mereka ini untuk kepentingan diri kita.

Kita akan gagalkan mereka dengan Tentera Darat, Laut dan Udara. Kita
akan terus gagalkan mereka dalam polis. Kita telah buktikan bahawa
tanpa kita orang-orang Cina, mereka tidak akan mendapat apa-apa
maklumat berkenaan dengan kegiatan Komunis. Kita juga perlu bekerjasama
dengan pergerakan di bawah tanah kerana tujuan kita adalah sama iaitu
menguasai Malaysia .

Kepada kita, caranya tidak lain sama ada menerusi politik atau
perjuangan bersenjata. Satu perkara lagi yang patut kita gunakan
adalah kebencian yang ada pada orang-orang Melayu dengan Sultan-Sultan
mereka. Kita mesti menguatkan lagi kebencian ini supaya apabila
orang-orang Melayu tidak mempunyai kepercayaan terhadap Sultan-Sultan
mereka, mereka akan hilang suatu simbol perpaduan dan kita dengan
mudah sahaja dapat membawa mereka kepada kemusnahan mereka sendiri.


Untuk membuktikan apa yang saya katakan, sebagai seorang Cina, kita
tahu kerajaan Malaysia sekarang lemah. Kelemahan ini terbukti dengan
kegagalan mengawal harga barang-barang keperluan. Kita boleh menurun
mana-mana cukai dengan menurunnya harga buah oren menjelang Tahun
Baru Cina, tetapi kerajaan tidak berbuat demikian apabila tiba Hari
Raya orang-orang Melayu kerana saya tidak pernah ingat harga buah Kurma
diturunkan menjelang Hari Raya.


Pemimpin-pemimpin Melayu bertujuan untuk menolong orang-orang melayu
dalam rancangan Malaysia ke-7. Kita orang-orang Cina harus menunjukkan
sokongan kita terhadap rancangan ini kerana kita tahu mereka tidak
akan mencapai matlamatnya. Di sebaliknya, apabila mereka hendak
memajukan rancangan Felda, kita orang-orang Cina akan mendapat
keuntungan melalui pembinaan jalan, pembinaan bangunan, pembinaan
rumah-rumah, parit, pemotongan pokok, penyediaan tanah dan lain-lain.


Segala bentuk pembangunan akan membawa keuntungan kepada orang-orang
Cina, yang juga bermakna kejayaan serta kekayaan orang-orang Cina
akan bertambah. Sekarang ini saya percaya, orang-orang Cina sudahpun
memegang 60% daripada kekayaan negeri ini termasuklah tanah. Sebaliknya
orang-orang Melayu hanya memegang 3% berbanding 4% kepunyaan asing.
Kita tidak boleh berpuas hati. Kita orang Cina hendaklah mendapatkan
kekayaan orang-orang asing ini sebelum ianya jatuh ke tangan
orang-orang Melayu. Taktik kita memberi saham kosong kepada
orang-orang Melayu hendaklah disambung terus kepada orang-orang Melayu
ini dan akan mengenepikan orang-orang Melayu lain daripada memasuki
bidang kewangan terutamanya sebagai akauntan.


Di bidang pelajaran kita mesti mewujudkan Universiti Merdeka
secepat mungkin. Kita mesti terus menghantar beribu-ribu anak-anak
kita ke Hong Kong , Taiwan , Amerika atau di mana-mana di dunia ini.
Apabila mereka pulang kita akan memasukkan mereka di sektor-sektor Swasta yang mengandungi 80% daripada peluang pekerjaan. Oleh kerana keadaan ini, kerajaan sekarang ini yang pro-Melayu tidak akan berjaya menguasai keadaan pasaran. Petani-petani yang terdiri dari 75% orang-orang

Melayu terus tidak bertanah. Nelayan akan tetap miskin oleh kerana
pegawai-pegawai kerajaan mereka sendiri sudah tidak boleh dipercayai
lagi.

Orang Cina harus menolong untuk memusnahkan segelintir
pegawai-pegawai Melayu yang dedikasi dengan membawa mereka ke golongan
kita. Kita dengan demikian diharapkan akan membuat mereka gagal dalam
tujuan asal mereka. Ini kita pastikan lakukan dengan usaha bersama
antara sektor swasta atau kerajaan.

Beberapa di kalangan Cina mungkin bertanya sama ada boleh atau
tidak mengambil alih negara ini dengan pasukan tentera. Saya
menjawab, mereka hanya general-general bodoh. Lihatlah sahaja kelulusan mereka dan pengalaman mereka dan lihat pula apa yang berlaku di Indonesia . Di Indonesia mereka semua boleh dibeli. Jadi, setelah kita memegang kuasa politik, kita boleh ketepikan pasukan tentera ini. Kita
orang-orang Cina mempunyai kebolehan untuk bermuka manis dan
dipercayai oleh orang-orang Melayu dan kita harus memainkan peranan
kita dengan baik. Kita akan terus bermanis muka dengan berkawan
bersama mereka kerana waktu ini kita belum boleh menunjukkan niat dan
belang kita yang sebenar. Contoh yang paling konkrit kita mengalami
kekalahan teruk dalam atasan dan saya tahu apa yang ad a di dalam
otak mereka dan apa yang difikirkan. Pada keseluruhannya,
pemimpin-pemimpin sekarang sedang takut menemui pengundi mereka.

Kita mesti mengumpulkan tenaga dan usaha mematahkan mereka dengan
cara perlahan-lahan. Pada masa yang sama juga kita mesti
perkuatkan dan mengapi-apikan risauan kesangsian orang-orang Melayu
terhadap pemimpin-pemimpin mereka. Ini kerana terlalu jelas ketidakstabilan
dan kemiskinan masyarakatnya. Akhirnya diharapkan mereka ini tidak
akan berminat untuk mengundi dan membiarkan takdir yang menentukannya.

Kita akan membuat penentuan ke atas mereka dan masa depan mereka
kerana orang-orang Cina akan menjadi pemimpin-pemimpin mereka itu.

Oleh Dr. Ng. Seng

 JIKA ANDA ORANG MELAYU YG SAYANGKAN TANAHAIR KITA DARIPADA DIKUASAI BANGSA ASING! JANGAN SUATU MASA KITA MENAGIH DI TANAH SENDIRI, BERPUTIH MATA DAN HATI.

PERHATIKAN SIKAP MEREKA DI TAHAP INSTITUSI TINGGI, MANIS BICARA TAPI...JIKA ANDA TIDAK PERCAYA, SAYA CABAR ANDA SIASAT KEBENARAN FAKTA YG DINYATAKAN DI ATAS. KITA JUAL BANGSA MELAYU... 


Renungan
Untuk Bangsa MELAYU: tak kira PAS, KeADILan atau UMNO

Wednesday, August 4, 2010

Hati kita

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.


Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.



"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya"

beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.



Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak-kanak itu mula merungut & marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.



Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban & bau busuk yang perlu dibawa.



"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?"

tanya Cikgu Maryam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek & terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.



"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu"

Cikgu Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci. Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.
 

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS?



Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.
“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.
“Mengapa?” balas saya.
“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”
Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?
Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”
Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.
“Oh ramai encik…”
“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”
Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
“Kakak, boleh saya bertanya?”
“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.
“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”
Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”
Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.
“Maksud encik?”
“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”
“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”
“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”
“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”
“Maksud kakak?”
“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”
Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”
Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.
“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?”
Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”
“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’
“Pasti ada! Insya-Allah.”
“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”
“Subhanallah!”
“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”
“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.
“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”
“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”
“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.”
“Maksud encik?”
“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”
“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”
Giliran saya pula tersenyum.
“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang lebar.
“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”
“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”
“Maksud encik?”
“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”
“Kenapa?”
“Kita akan sakit jiwa!”
“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.
“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.
“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”
“Ah, kita terlalu ego…”
Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

Cara Menadah Tangan/ Berdoa Yang Betul





Doa senjata orang mukmin. Pelbagai cara orang menadah tangan ketika berdoa.Kaedah yang baik dan tampak sopan ketika bermunajat dengan allah SWT adalah lambang kesungguhan, lambang penuh pengharapan kita kepada Khalik.

Pada tapak tangan kita ada banyak lambang kebesaran dan kemuliaan Allah SWT termasuk 99 nama Allah
.
http://4.bp.blogspot.com/_ea5PJyN_6ck/Sy8nLrHki8I/AAAAAAAAASM/AOv0wELYhsA/s400/doabetul01.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_ea5PJyN_6ck/Sy8nLNjJfZI/AAAAAAAAASE/CGNVUhNabk0/s400/doabetul02.jpg
Kita akan nampak urat tangan kanan dan kiri bercantum seakan membentuk sampan. "Apabila urat tangan itu bertemu ia akan menjadi hufur 'ba' . Titik 'ba' letak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yang kita tadah. Setiap huruf hijaiah di dalam Al-Quran Allah perintahkan satu malaikat menjaganya.Maka malaikat yang menjaga hufur 'ba' bernama 'Har Hayaail'. Malaikat ini akan mengangkat doa kita terus mengadap Allah SWT tanpa sebarang perantara. Oleh itu berdoalah bersungguh-sungguh dengan penuh pengharapan" .
3. Duduklah dalam keadaan iftirasy dan duduk tahayat akhir.Jika berdiri tegakkan badan betul-betul dan jangan menyandar.

DOA SENJATA ORANG MUKMIN…. BERIKUT ADA PANDUAN TATA CARA BERDOA IAITU:

1)       ANGKAT TANGAN KE PARAS DADA
2)       RAPATKAN KEDUA-DUA BELAH TAPAK TANGAN
3) “APABILA URAT TANGAN BERTEMU IA AKAN MENJADI SEPERTI HURUF BA  
пе 
TITIK BA TERLETAK DI 
HATI KITA. KEDUDUKANNYA RENDAH DARI TANGAN YG KITA TADAH. SETIAP HURUH HIJAIAH DIDALAM AL QURAN ADA MALAIKAT YANG MENJAGANYA. HURUF BA DIJAGA OLEH MALAIKAT BERNAMA ‘HAR HAYAAIL’. MALAIKAT INI AKAN MENGANGKAT DOA KITA TERUS MENGHADAP ALLAH TANPA SEBARANG PERANTARA. OLEH ITU BERDOA BERSUNGGUH-SUNGGUH DENGAN PENUH PENGHARAPAN.
 4)       DUDUKLAH DALAM KEADAAN SOPAN SEPERTI DUDUK IFTIRASY DAN DUDUK TAHIYAT AKHIR. JIKA BERDIRI TEGAKKAN BADAN BETUL-BETUL DAN JANGAN MENYANDAR / BERSANDAR.
5)       SEPANJANG BERDOA, BANYAKKAN MEMUJI KEBESARAN ALLAH DAN MENYEBUT NAMA-NAMA ALLAH YANG LAIN YANG BERSESUAIAN DENGAN KEPERLUAN DOA KITA PADA MASA ITU. CTHNYA… JIKA BERDOA MOHON DIPERMUDAHKAN REZEKI, SEBUTLAH NAMA ALLAH AR-RAZAQ DAN DISUSULI JUGA DENGAN BERSALAWAT NABI SAW
6)       BERDOALAH BERSUNGGUH-SUNGGUH DARI HATI. GUNALAH BAHASA YG DAPAT DIFAHAMI KERANA ALLAH MAHA PENGASIH DAN SANGAT MEMAHAMI DAN MENDENGAR SEGALA BICARA TULUS HAMBA-HAMBANYA
7)       AJARKANLAH ADAB BERDOA KEPADA SELURUH AHLI KELUARGA SEDARI USIA KECIL KERANA INSYA ALLAH IA AKAN DAPAT MEMBENTUK PERIBADI BAIK DALAM KEHIDUPAN.

WALLAHU’ALAM…….. USTAZ ABDULLAH MAHMUD….

Tuesday, August 3, 2010

ilmiah perpaduan

Dengar bangsaku,
Akan rintihan hati kecil ini,
Segala nikmat kita kecapi,
Mampu hanyut ditelan masa,
Alpa dan lalai menjadi punca

Wahai bangsaku,
Apakah sebenarnya yang kita impikan?
Dimanakah hilangnya jati diri ini?
Adakah ia sekadar ilusi?
Menongkah arus deras sekali

Kepada pucuk pimpinan,
Tumpukan segala usaha dan daya mu,
Tingkatkanlah integriti,
Olah semula jati diri,
Perpaduan teras kemajuan negara

Gagasan "1 Malaysia",
Membuka entiti lembaran baru,
Suatu anjakan paradigma,
Merentas peredaran waktu,
Ke arah kecemerlangan minda dan negara

Tuesday, March 30, 2010

Segala yang telah ku lihat.


Ku melihat kelembutan menerusi air,
titisnya menghakis hati yg batu.
Ku melihat kelaparan sebagai kekuatan,
 Punca kekuatan dalam ibadah.
Ku fahami akan setiap kelemahan ku,
 kerna ia kesengsaraan ku.
Ku lakukan mengikut kekuatan ku,
 hakikatnya ia bukan milik ku.
Ku mengerti apa yang tersirat,
 namun ku gagal memungkinkan apa yg tersurat.
Ku mengerti segala yang berlaku
 kerna ia ketentuan ilahi.
Ku mencari kekuatan dalam kelemahan,
 Dalam mengapai impian ku.

Kau punca kelemahan ku. Kiranya ku gagal mengawal engkau. Pastinya kau kan bermaharajalela di dalam diri ku. Kau punca ku kelemasan. Kerna ku tenggelam dengan keindahan mu. Engkau lah jua punca kemenangan ku. Kerna kau jua pembakar semangat ku. Jatuh bangun ku ditangan kau. Kerna telah ku serahkn segalanya pada mu…

                                                                                                ^_^      dis one 4 Nur Amiera.

Friday, March 19, 2010

Ia benar2 brlaku...!!! Part2#

Sambungan dpd kisah lalu…

Sememangnya peristiwa yg brlaku tue mendebarkn aq..mau x ny..aq rase seram plak panggung wayang nie..tp xpelah..aq n sangkaran buat krja spt biasa cz nk kerja lame kat sini..maklumlah byk manfaat kami dpt kat cni..(hnya kgkwan tmpt kerja aq shja yg faham..hehe)..tapi peristiwa nie x terhenti kat situ shja..kami kerap diganggu trutama projector panggung wayang tue…walaupun kami dh OFF tp keesoknya ttp akn ON semula..Kata sangkaran..kalau prk nie kerap trjadi,,ada kemungkinan projector tue rosak dn kami akn kena denda cz harga projector tue mencecah RM15k…mati aq klau nk mngganti projector tue…

Macam2 langkah brjaga-jaga aq yg aq ambil..bawa buku yassin..solat dlm panggung tue..dkt 2 minggu aq wat macam tue dn aq trasa pristiwa pelik nie brkurangan…Tapi ia xlama…..

Peristiwa paling hebat berlaku adlh selepas “Perayaan Hantu” yg dilakukan oleh org cina…spt yg kowang sedia maklum..bos besar kami adlh cina “steven”..mase perayaan disambut aq n sangkaran trase seram smpaikan kami sndiri tutup panggung wayang tue awal (biasany kami tutup 12am)..tapi brlaku ada satu kejadian yg mmg aq xblh lupakan….

Malam tue…ade seorang brother name dia “Jimmie”..dia nie ngan aq xla rapat sgt cz dia pk aq nk tackle awek dia (blh lak trselit kisah prcintaan 3 segi kat cni..tp tlng r..awek dia yg syok kat aq..aq biase2 jea..hehe)..ok back 2 da story..”Jimmie” nie leh dikatakn seorg yg brilmu gak..ilmu ape aq pun xtau la..klau stakat ilmu hisab tue aq pun tau..huhu…Oleh krana malam tue awek dia nk sangat tgk “hantu”..si “Jimmie” nie lpas trmakan pujuk rayu awek dia..dia pun bwak la awek dia kat satu game park  “bumper car”..Brmula la kisah paling seram kat cni yg benar2 brlaku kat aq….tegak bulu rome aq nk cite kat kowang nie..hrm..tyme tue “Jimmie” xtau yg awek dia tue tgh dtng “period”..so dia bawak la awek dia prg nk tgk “hantu” tue…..
aq pulak mase tue sedang lepak ngan membe2 aq…tibe2 dtng seorg membe india nie brbual dgn sangkaran..muke budak india tue pucat n diorang plak brdialog dlm bahase tamil..aq tyme tue da start trase cemas..(pehal plak mamat nie..tibe2 jea dtng dgn muka gelabah.dala x bagi salam)..Pastue sangkaran trus tarik tangan aq bawak aq prg ke arah “bumper car” tue..!!

Tyme tue aq lihat smua budak2 sekerja ada di sekeliling “Jimmie” so aq pun prg la tgk…Masha’Allah…Tubuh “Jimmie” seakan2 trawang-awang dlm “bumper car” tue..tibe2 sangkaran memandang kearah aq smbil pegang bahu aq dn mnyebut “akmal,aq harap kau blh tlng Jimmie”…Erk..aq mmg trkejut tyme tue…aq hnya diam kn diri..n bile aq toleh sekali lagi kat belakang..aq lihat smua budak2 tue brada jauh dpd “bumper car” tinggalkn aq ngan jimmie shaja..dlm aty aq (celaka btul budak2 nie..ape ke patut tinggal kn aq sorang2 kat cni ngan jimmie..cuak giler bodoh..!!)..nak atau x..aq tetap kena truskn..berbekalkn ape yg ayah aq ajar..aq start dgn lafaz “Bismillahhirahmannirahim……” aq pegang dahi “Jimmie” sambil memejamkn mate dn aq TERASA sesuatu yg amat aneh buat prtama kali dlm life aq…..aq nmpk sekeliling aq adlh HUTAN yg dipenuhi dgn pokok..Astaghfirullah…aq xmmbohongi ape yg kowang sdng bace nie…dlm kdn tue..aq cube tenangkan diri..trase peluh mmbasahi dahi aq walaupun dada aq mmg dlm kdn cemas..aQ bacekn ayatul kursi smbil pegang dahi “jimmie”..hinggalah ke ayat trakhir dn aq takbir “Allahuakbar” sekuat hati aq…Alhamdulillah…tubuh Jimmie yg mengerang spt seakan2 trawang2 tue mula turun..Namun prk tue xtrhenti kat situ shaja..stelah tubuh “jimmie” turun..badan aq scara tiba2 trpaku…!! dn aq tahu..”BENDA” tue ade diblakang aq…aq jerit sekuat hati ngan kalimah Allah s.w.t..bile aq sedar ntah cmaner Jimmie kat belakang aq da bangun dlm kdn sedar..serentak ngan tue dia tnya kearah aq..”Apa yg ko buat kat cni..ponteng kerja ke…blah cepat..!!”….aq diam smbil memandang muka dia…dn trus blah brsama2 ngan sangkaran………

Cite nie xhabis lagi…tunggu tau….^_^

Thursday, March 11, 2010

Ia benar2 brlaku...!!!

         Kisah nie benar berlaku mase aQ kerja kat a’famosa(Melaka) dulu.Mase tue aQ lepasan SPM..klau xsilap aQ tahun 2007..aQ kerja kat “cowboy town” bahagian “check point” keje aQ mudah jz jage ticket org yg masuk dlm panggung wayang 4D(sape yg pernah p sane korang msti tau la)..tyme keje kat situ aQ mmg ramai membe la..aQ nie keje bhagian tiket bt pada masa yg same aQ juga org yg membantu dlm mngendalikan panggung wayang tue.huhu..Mmg best tyme tue cz mcm2 barang aq jumpe kat dlm tue trmsuklah hp yg mahal2…(xde aq pulang kn ..jaat Ooo..hehe)

          Tapi yg aq nk cite nie lain sikit..nie pasal pglmn aq spnjng aq bkrja kat citu..klau sape yg bace ape yg aQ tulis nie..aq pesan awal2..klau xkuat semangat jgn truskn bcaan anda..bg yg nk prcaya atau x..trpulanglah..aq xkesah cz aq xmereka2 crite..nie kisah benar..

        Utk pgtahuan u all,,panggung wayang tue lain dpd yg lain..mase aq awal2 baru masuk membe aQ ade bgth yg tmpt nie keras..aQ gelak jela cz da name konkrit mmg la keras..bijak btul..even aq faham mksd dia tue..aq saje mnafikanny..Macam2 membe aq cite..(name membe aq tue “sangkaran”..until nw dia still keje kat citu)..Membe aq penah bgtau ade satu mlm smua computer,projector,angin leh kate smua brangan elektrik dlm panggung tue dia tutup brsame ngan membe sorng lagi “zack”..lpas da tutup tue diorg trus p kat moto nk balik..tiba2 zack nie tringat yg helmet dia trtinggal kat dlm panggung 2..nk xnk..jam da tunjuk pukul 12.30am..kena gak dia p amik helmet tue n dia mnta sangkaran nie teman kn dia.so diorg pun p la same2 buka pintu panggung 2….TIBA2..!!   kowang nk tau ape yg jadi..???

     Sebaik shaja diorg bukak pintu panggung wayang tue..diorg smua trkejut,,semua lampu,computer,projector ON seperti ade org dlm panggung wayang tue yg tgh tgk movie.tyme tue mmg diorg seram giler..amik jea helmet..OFF smula elektrik then blah…!!

      Prgh..ble aq dgr cite nie aq rase cuak gak..tp wat bodoh jela..Namun ape yg aq xarapkn telah pun brlaku…hehe..aq mmg trkejut bile mmikirkny until nw.Dgr cite aq nie..KISAH BENAR...ade satu malam tue sangakaran busy..so dia mnta aq tutup kn smua elektrik tue smtara dia handle generator kat belakang panggung..so as membe..jz mnurut jea kata2 dia..cz bestfren…setelah aq off smua elektrik n kunci pintu..aq p jumpe  sangkaran report yg kerja aq da selesai..dia pun da selesaikn kerja dia tyme tue..so dia pun OFF generator tue..then kami balik same2…

          Masih segar dlm ingatan aq…keesokan hari nye…jam 3pm..bile aq n sangkaran buka pintu panggung..sgala lampu n elektrik telah ON trmasuk lah generator yg sangkaran OFF mlm tadi…HUH…aq trkejut..tp sangkaran diam..dia ckap benda tue nk main2 ngan kami..aq diam jea..(untuk makluman korng bos besar kami “steven” pun jarang dtng kat panggung tue..tmpt lain dia prg pula..hrm..)

Kisah yg nie blm brakhir kat cni,,, nnt aq smbung cite nie…hehe..tunggu..^_^


Thursday, March 4, 2010

Apakah itu seorang Guru....???

Pada bahu ini...
yg digelarkan cikgu
diletakkan 1000 harap
oleh ibu oleh bapa yang datang
dengan wajah tersenyum anak2 dibawa
dengan harapan menggunung disandar jua.
"Cikgu, anak saya ini tidak pandai!
Wahai cikgu tunjuklah dia!
Berapa ribu saya sanggup sediakan!
Cuma diharap dia mara ke hadapan!
Maksudnya dalam pelajaran!"

Cikgu dengan wajah girang
terima tanggungan yang bukan kepalang
harapan besar akan ditunaikan.

Lalu anak2 yg tiada dosanya
dicalit pelbagai warna-warna
dicampur aduk dengan seribu ragam
di sekolah cikgu kata itu
di rumah ibu kata ini
di jalan kawan kata situ
di dalam bas abg kata sini
banyak kali jua TV kata sana
warna-warna itulah bercelaru di kepalanya
warna-warna itulah menjadikan cikgu
kadang-kadang keliru dalam membantu
kadang-kadang membuatkan ayah membisu
dan kepala anak menjadi batu.

Lalu pada bahu ini seorang cikgu
menyaksikan harapan yang tidak kunjung datang
memilih warna yang semakin sukar diadunkan
dan selepas habis segalanya
jiwa raganya, semangat nuraninya, malah dirinya
diberikan untuk mendidik anak bangsanya

dan di hari kejayaan si ibu berkata:
"anak saya pintar dan rajin....
sebab itulah dia berjaya!"

dan di hari kegagalan si ibu pun berkata:
"Cikgunya semua malas-malas belaka...
tidak pandai mengajar.... ..
lantas anak saya gagal!!"

Tak mengapalah cikgu...
semua mereka itu anak-anak orang
cikgu hanya menumpang tuah kiranya
suatu masa nanti bangsa ini dapat bangun
berdiri megah dengan anak watan
dan perjuangan cikgu tidak pernah kan padam......

Monday, January 25, 2010

Hari kiamat

          PANASNYA NERAKA Assalam Mu’alaikum Wbrth!!! Sahabat semua…bacalah…. YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH. Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH. Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH……AMIN. …. .: Luasnya Neraka :. Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi S.A.W.: ‘Mengapa aku melihat kau berubah muka?’ Jawabnya: ‘Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.’ Lalu Nabi S.A.W. bersabda: ‘Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.’ Jawabnya: ‘Ya.

          Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

         Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.’ Nabi S.A.W. bertanya: ‘Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?’ Jawabnya: ‘Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.’ (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas) Tanya Rasulullah S.A.W.: ‘Siapakah penduduk masing-masing pintu?’ Jawab Jibrail: ‘Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir’aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi’in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa’eir.’ Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: ‘Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?’ Jawabnya: ‘Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.’ Maka Nabi S.A.W. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar Nabi S.A.W. bersabda: ‘Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?’ Jawabnya: ‘Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.’ Kemudian Nabi S.A.W. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi S.A.W. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab ‘Peringatan Bagi Yg Lalai’) Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu: Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat. Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua…..Wallahua’ lam.

       Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159 Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Dari Abdullah bin ‘Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda:’ Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.. SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP. Bertanya orang kepada Rasulullah S.A.W. : ‘Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?’ Maka jawabnya Rasulullah S.A.W. ‘Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU’.’ Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu ‘itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN’ mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian’ Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

       Disebutkan oleh hadith Rasulullah S.A.W. bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :- Para Nabi Para Ahli Jihad Para Alim Ulama Para Syuhada Para Penghafal Al Quran Imam atau Pemimpin yang Adil Tukang Azan Wanita yang mati kelahiran/beranak Orang mati dibunuh atau dianiaya Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah S.A.W.: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: ‘ Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. ‘ Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud : ‘Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.’ ‘Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.’ Surah Al-Baqarah : 237 Untuk renungan dan amalan bersama…